Doorgaan naar hoofdcontent

Eerste indruk als sportinstructeur voor vluchtelingen


Verschillende mensen hebben mij afgelopen dagen gevraagd wat mijn eerste indrukken zijn. 
Voor wie het niet helemaal gevolgd heeeft. Ik werk drie weken als vrijwilliger op Lesbos en geef sporttraining aan vluchtelingen.
Ik ben hier twee nu twee dagen en ben helemaal gaar, we doen alles bij een temperatuur van 33 graden, maar wel voldaan en heb veel indrukken opgedaan. Ik weet niet of ik ze allemaal kan reproduceren maar ga mijn best doen J

Vlucht & aankomst
Het begon eigenlijk al met mijn vlucht. Ik had bij een zeer bekende touroperator geboekt, Lesbos ook een populair vakantie-eiland is en kon dus relatief goedkoop een rechtstreekse vlucht boeken. Betekende wel dat ik midden tussen alle vakantiegangers zat. Werelden die fysiek misschien dichtbij elkaar liggen maar toch ook weer compleet anders zijn. Dit werd geillustreerd door gesprek naast mij tijdens de vlucht tussen vader en puberdochter. Vader had vooral mening over vluchtelingen. Dochter gaf aan dat je dat alleen kon zeggen als daar zelf zou zijn geweest en had ervaren. Ik sloot mij stilletjes aan bij de dochter.
 
Voor het boarden
Na aankomst snel koffers opgehaald en taxi genomen. Ik had met Estelle op een terras in de stad afgesproken. Estelle is de oprichter van Sport for Refugees, de NGO waar ik komende weken voor ga werken. Zij was al in gesprek met een andere potentiele vrijwilligster en een vluchteling*. Onderwerp van gesprek was hoe het kat en muisspel gaat met Turkse kustwacht, het ontmoedigingsbeleid van EU en in het bijzonder Griekenland en dat de huidige kampen voor vluchtelingen door ondergrens zakken van menselijke waardigheid. Kortom, ik kreeg meteen een stuk context mee.

Yoga and Sport for Refugees & One Happy Family – Community center
Ik ben niet actief in de vluchtelingenkampen. Ik mag daar ook niet in. Maar ik kom dus dagelijks in het One Happy Family – Community center (OHF) dat onze uitvalsbasis is. Om goed uit te leggen wat mijn NGO, Yoga and Sport for Refugees (YSR), is en doet moet misschien ik eerst uitleggen wat het OHF is. Het OHF is een kruising tussen een dorp en een buurthuis maar dan vluchtelingen. Dagelijks komen hier tussen 12 en 19.30uur zo’n 600 vluchtelingen. Aan OHF hebben zich verschillende NGO’s verbonden.
Een Israalische NGO heeft bijvoorbeeld de school gebouwd waarin nu dagelijks les wordt gegevens aan kinderen van 4 tot 12 jaar. Een andere stichting heeft een kinderdagverblijf gebouwd en ingericht. Docsmobile is van origine een Duitse stichting die een huisartsenpost met vrijwilligers runt. Verder is er een grote moestuin die door vrijwilligers en vluchtelingen worden onderhouden. Er is groep die voor meer dan 600 mensen een maaltijd maakt die om 16uur wordt geserveerd. Wat ik een interessant concept vind is dat iedere vluchtelingen dagelijks 3 betaaleenheden krijgt waarmee hij/zij in het café iets kan kopen, in de bibliotheek of iets anders bij OHF. Dit concept is opgezet door een Zwitser en de betaaleenheden zijn Drachmes ?! Zwitserse humor, denk ik.
Mijn NGO, YSR, is ook aangesloten bij OHF en heeft haar eigen sporttent waar yoga, Muaj Thai, boksen, Krav Maga en andere sporten worden gedoceerd. Ik geef mijn atletiektraining in het stadion van Mytilini, dat is dus niet bij OHF. De meest gewilde sessie zijn de zwemlessen en hiervoor is het alle hens aan dek en is moeilijk om voldoende instructeurs te krijgen. YSR werkt hiervoor ook samen met twee andere NGO’s.
Het is duidelijk dat dit concept van community building succesvol is en wordt beschouwd als een innovatieve aanpak van het ondersteunen van vluchtelingen, getuige ook de toenemende verzoeken van pers en andere organisaties om een keer te mogen komen kijken.

Zwemles en atletiektraining
Van maandag tot en met vrijdag geven we iedere dag zwemles. De eerste zwemles was een bijzondere ervaring. Dat doen we in een kleine baai dichtbij het OHF. Zo’n 25 vluchtelingen hadden zich aangemeld, allemaal mannen overigens. Het is bijzonder om te zien hoe een grote volwassen man, enorm gespierd met zwembandjes heel schuchter het water in gaat.
Gelukkig kon ik de eerste keer meekijken met Marius. Hij is een gymleraar in Denemarken en geeft ook veel zwemtraining in de zomer. Ik was onder de indruk hoe hij het opbouwde en ze binnen no-time verschillende vaardigheden leerden maar vooral dat hij een glimlach op de gezichten wist te toveren. Dat maakt het toch heel speciaal. Helaas is Marius alweer terug naar Denemarken. Ik ga zijn zwemles als basis gebruiken voor mijn eigen lessen komende weken.
Vandaag mijn eerste zelfstandige zwemles gedraaid. Om eerlijk te zijn geeft het wel een beetje een wow gevoel als je een leerling toch angstig het water ingaat en aan het eind van de les met een grote glimlach weer het water ziet verlaten. Hiervoor naar Lesvos ben gekomen!

Het is officieel, geef drie keer per week 'speed running' 

Gisteren heb ik ook mijn eerste atletiektraining gegeven. Het was even en traningstechnisch schakelen. Ik moet met een groep werken die nog nooit op een atletiekbaan heeft gestaan. Maar dat maakt het ook weer leuk! Ook hier is het weer een kunst om een glimlach boven water te krijgen. Dat lukte mij aardig en ze vonden het erg leuk zeiden ze maar toch, sorry perfectionist in mij, ga ik komende weken mijn trainingsopzet even verder finetunen.

Diner
Gisteren gingen we met de vrijwilligers nog even wat eten na mijn training. We waren met z’n zessen: Deen, Colombiaan, Spanjaard (als ik zijn buurt ben zeg ik Catalaan), Française, Afghaan en ik vertegenwoordigde Nederland. Mind you, ik was veruit de oudste, de rest was tussen de 25 en 30. Ik was onder de indruk van de (levens)wijsheden maar vooral ook de humor die werd gedeeld.
Mooiste afsluiting vond ik het volgende. Op gegeven moment vroegen we wat ‘ei’ was in ieders eigen taal. Dat bleken vooral allemaal verschillende klanken te zijn. Marius, onze Deens gymleraar, is ook muziekleraar. Hij ging als een dirigent in een bepaald ritme persoon aanwijzen die dan ‘ei’ in zijn/haar eigen taal moest zeggen. Dat werd een harmonieus geheel. Echt heel leuk om te ervaren en stond voor mij symbool, hoe we met onze eigen taal en achtergrond een eenheid vormen. Dat is ook hoe ik alles ervaar tot nu toe!

Wordt vervolgd!


Reacties